Het is bijna niet meer voor te stellen hoe voor het het digitale tijdperk de huizen aan de man werden gebracht. Ronnie: “Voordat de eerste website er was, ging alles nog heel traditioneel. Woningen stonden in de krant of hingen in de vitrines bij het makelaarskantoor. Dat waren de plekken waar woningzoekers hun eerste indruk opdeden. Heel anders dan nu, waar je met een paar klikken alles online kunt vinden. Kijkers zijn daardoor veel beter geïnformeerd dan destijds. De eerste bezichtiging vindt eigenlijk plaats op Funda. De tweede bezichtiging verzorgen wij.”
Van der Velde & Hoen was er relatief snel bij als het om de digitale aanwezigheid gaat, vertelt Henk: “Dat gaat al terug tot 2001. Volgend jaar mag ik dus zeggen dat ik al 25 jaar online partner ben van Ronnie en natuurlijk ook Edward. In die tijd begon ik bij Tsjil, een internetbureau in Harkema. Van der Velde & Hoen was toen één van de eerste klanten – zelfs klantnummer 5. Tsjil werd later Speak, en toen ik in 2013 overstapte naar Sterc en Heibel, ging Van der Velde & Hoen gelukkig snel mee. Sindsdien trekken we samen op, al bijna een kwart eeuw.”
Door de jarenlange betrokkenheid, hebben Henk en Ronnie een speciale band met elkaar opgebouwd. Henk: “De samenwerking is door de jaren heen veel meer geworden dan puur zakelijk. Er is ook een vriendschap ontstaan. We hebben allebei jarenlang in het bestuur van Wielercomité Surhuisterveen gezeten, en Ronnie is daar nog altijd actief. Daardoor zijn werk en privé op een natuurlijke manier met elkaar verweven geraakt.”
Op de vraag waarom ze het zo goed met elkaar kunnen vinden, moeten ze beiden lachen. “We hebben vaak aan een half woord genoeg. We weten elkaar te prikkelen en uit te dagen, zeker als het gaat om nieuwe ideeën. Dat geldt ook voor de website: samen hebben we door de jaren heen veel innovaties bedacht en gelanceerd.”
In de loop der jaren is er heel wat gebeurd rond de digitale aanwezigheid, legt Henk uit. “De eerste website was vooral statisch, eigenlijk niet meer dan een digitale brochure. Daarna ging het snel. De komst van Funda, het koppelen van systemen, het opkomen én verdwijnen van bepaalde sociale media… Van der Velde & Hoen heeft het allemaal meegemaakt. Ze waren zelfs één van de eerste makelaars in Nederland met een Duitstalige site, speciaal voor de Ameland-markt. Dat is inmiddels een specialisme geworden, waarbij lokale vertegenwoordigers en sterke online aanwezigheid elkaar versterken.”
De reden om vorig jaar een volgende stap te zetten heeft alles te maken met het huidige online landschap dat om meer specialisatie vraagt. Ronnie: “Daarom werken we nu met meerdere websites. Eind 2024 is de vernieuwde versie van www.vandervelde-hoen.nl live gegaan, maar daarnaast draaien ook www.amelandmakelaar.nl en taxaties.vandervelde-hoen.nl. Dat lijkt misschien versnipperd, maar het maakt het aanbod juist sterker: iedere doelgroep krijgt een eigen plek die helemaal op hun wensen aansluit.”
Hoewel de online aanwezigheid ontzettend belangrijk is, benadrukt Ronnie de waarde van de persoonlijke aanpak. “Online is natuurlijk onmisbaar, maar het echte verschil wordt nog altijd gemaakt door de sterke binding met de regio. Van der Velde & Hoen is al decennialang sponsor en supporter van allerlei verenigingen en initiatieven. Dat gaat verder dan naamsbekendheid; het laat zien dat je écht onderdeel bent van de gemeenschap. Bovendien wonen onze medewerkers in de regio en werken ze eigenlijk allemaal al meer dan tien jaar bij ons kantoor. Zij spreken de taal van de omgeving of het nu Ameland betreft of Surhuisterveen. Juist die combinatie van online en offline maakt ons kantoor sterk.”
Veel huizenkopers oriënteren zich op Funda, heeft een eigen site dan nog meerwaarde? Dat is volgens Ronnie absoluut het geval. “Funda is ontzettend belangrijk, maar richt zich vooral op de ‘vraagzijde’ van de markt: de woningzoekers. Voor de verkopers speelt de eigen website een minstens zo'n grote rol. Het is vaak doorslaggevend in de keuze voor een makelaar. Een sterke eigen site is dus minstens zo belangrijk als een goede aanwezigheid op Funda.”
Naast de website is ook de narrowcasting van groot belang, vertelt Henk. “Van der Velde & Hoen maakt al jarenlang gebruik van een eigen narrowcastingplatform. Daarmee worden woningen digitaal en aantrekkelijk gepresenteerd op grote schermen in het kantoor in Surhuisterveen en in het loket in Hollum op Ameland. Ook hangen er schermen in etalages in de winkelstraten van Surhuisterveen en Nes (Ameland). Het aanbod springt zo letterlijk in het oog bij voorbijgangers.”
AI of artificial intelligence lijkt het nieuwe toverwoord in de digitale omgeving. Volgens Henk loopt Van der Velde & Hoen hierin voorop. “Op www.ameland-makler.de wordt AI bijvoorbeeld al gebruikt om het woningaanbod en zelfs de PDF-brochures automatisch te vertalen naar het Duits. Daarnaast begeleidt Hendrik Jan Hofstede vanuit Sterc het team van Van der Velde & Hoen in het gebruik van AI-tools. AI gaat de komende jaren nog veel veranderen in de makelaardij en in online marketing. Van der Velde & Hoen kijkt daar met vertrouwen naar en pakt die kansen graag samen met Sterc en Heibel op.”